Patrick Dreuning

Patrick Dreuning begon in 2008 met graffiti. Door deze hobby leerde hij vormen, compositie en plaatsing te zoeken. In deze periode kocht hij zijn eerste spiegelreflexcamera. Deze was nodig omdat het vrijwel altijd donker was en zijn point & shoot camera zijn werk niet kon vastleggen. Al gauw was hij vaker aan het fotograferen dan dat hij met graffiti bezig was. Mede hierdoor werd de interesse naar fotografie gewekt en nam hij het besluit om naar de Fotovakschool in Venlo te gaan. Hij is toen van Oostvoorne naar Maastricht verhuisd. Vanaf dat moment was zijn regel: “Waar ik ook heen ga, ik neem altijd een camera mee. Er kunnen zich altijd momenten voordoen waarvan je graag een foto van wil maken”. 

In 2017 is hij afgestudeerd aan de Fotovakschool in Venlo. Tijdens deze opleiding ontdekte hij zijn passie voor straatfotografie. Sinds zijn afstuderen is hij dan ook meteen voor zichzelf begonnen en probeert hij zoveel mogelijk de straat op te gaan om te fotograferen.

Hij begon te fotograferen met een Nikon D7100, die al snel ingeruild werd voor een D600. Na ongeveer twee jaar kocht hij een “camera voor erbij”, dit was de Fujifilm X100s. Het fotograferen met Fujifilm beviel hem zo goed, door de kleuren en de eenvoud van het fotograferen met deze camera. Hij is ook klein en compact, waardoor je veel dichter bij je onderwerp kunt komen zonder dat omstanders het echt in de gaten hebben. Dit probleem heb je wel vaker met DSLR-camera’s. Daarna heeft Patrick nog een Fujifilm Xpro2 met een 35mm F2.0 gekocht. Deze camera is tot nu toe zijn favoriet.

Patrick’s werk is kenmerkend door rijke contrasten, aparte composities, minimaal, mysterieus, rustig en tegelijk ook vraag oproepend. Hij maakt gebruik van omstanders en plaatst ze vaak in een onherkenbare vorm. Op deze manier toont hij geen specifieke karaktereigenschappen van de persoon en blijft het mysterieus.

VRAAG 1: WAAROM DOE JE STRAATFOTOGRAFIE?

Straatfotografie is heel verrassend, geen dag is hetzelfde. Er spelen ontzettend veel factoren mee, waardoor de hoek op de straat waar je iedere dag langsloopt, nooit hetzelfde is. Denk hierbij aan licht, het weer, voorbijgangers, tijdstip. Ik ben altijd op zoek naar rust in mijn foto’s, dit is zeker in de huidige tijd van reclame een stuk lastiger geworden, maar zo blijft het ook een uitdaging. Hoe kan ik mijn compositie zo maken dat je echt puur kijkt naar wat ik zie en wil vastleggen, in plaats van te worden afgeleid door storende elementen in de foto. Het lijkt me ook erg leuk om over 10, 20 jaar terug te kijken naar die foto’s en te zien hoe erg de tijd veranderd is.

PatrickDreuning_1.jpg

VRAAG 2: WAT MAAKT EEN STRAATFOTO INTERESSANT/MOOI VOOR JOU?

Zelf ben ik altijd op zoek naar strakke rustige beelden, maar ik kan ook enorm genieten van een enorm drukke scene van andere fotografen. Het verschilt per foto, de enige regel die ik heb is als het maar klopt qua verhaal, compositie, beeld en perspectief.

PatrickDreuning_2.jpg

VRAAG 3: WANNEER JIJ OP DE SLUITERKNOP DRUKT: WAT ZIET JOUW OOG DAN?

In feite niets meer. Ik maak mijn compositie op basis van anticipatie, zo interpreteer ik de scene en heb ik mijn frame zo geplaatst dat ik alleen maar hoef te wachten tot de juiste persoon voorbijloopt. Ik kan soms al weken van tevoren een bepaalde hoek op de straat hebben gevonden. Ik loop er dan verschillende dagen langs om te kijken welk weer het beste werkt op die bepaalde hoek, wat dit doet met het licht en het schaduwspel. Als ik dat heb ontdekt, dan hoef ik alleen nog maar te wachten tot de juiste persoon op het juiste tijdstip voorbijloopt en maak ik de foto.

PatrickDreuning_4.jpg

VRAAG 4: WIE OF WAT INSPIREERT JE IN JOUW STRAATFOTOGRAFIE?

Ik probeer me zo min mogelijk te laten inspireren door andere fotografen om zo het dichtst bij mijn eigen visie te blijven. Ik haal inspiratie uit de steden en straten waar ik doorheen dwaal. Als de zon goed staat en een prachtige oude gloed geeft en niet te vergeten diepe schaduwen, daar krijg ik vaak meer inspiratie van, dan dat ik echt op zoek ga naar bepaalde fotografen. Maar ondanks dat waardeer ik wel heel erg het werk van Vivian Maier, Martin Parr, Matt Stuart en Henri Cartier-Bresson.

PatrickDreuning_5.jpg

VRAAG 5: WAAR ZOU JE GRAAG EEN KEER GAAN FOTOGRAFEREN?

Amerika staat hoog op mijn lijstje. Ik ben er wel geweest toen ik een road trip maakte door twaalf verschillende staten. Helaas was ik toen nog niet bezig met fotograferen. Daarom dat deze reis voor een tweede keer heel hoog op mijn lijstje staat, maar dan met camera. Daarnaast staan China en Japan ook hoog op de lijst. Voornamelijk door het felle kleurgebruik en natuurlijk omdat Tokyo de hoofdstad is van de straatfotografie, moet ik daar eens geweest zijn.

PatrickDreuning_3.jpg

Meer werk van Patrick kan worden gevonden op zijn website.

Alle foto's zijn eigendom van Patrick Dreuning.