Erwin van Damme

Erwin van Damme woont in Willemstad en is geboren in 1960. Hij fotografeert al 35 jaar (met onderbreking) en doet de laatste 2 jaar aan straatfotografie.  Hij gebruikt een Canon 5DMKII en een Fuji100T. Hij is in september dit jaar genomineerd voor de cultuurprijs van de gemeente Moerdijk en had een feature in de oktober uitgave van het online straatfotografie magazine EYE Photo Magazine. Hij werkt aan een lange termijn project: ” Faces of the Marketplace” waarin hij vlooienmarkten in Europa bezoekt en daar op een speciale manier candid portretten maakt van bezoekers.

VRAAG 1: WAAROM DOE JE STRAATFOTOGRAFIE?

Ik kies voor de alledaagse gebeurtenissen, het gewone, omdat we die momenten al zo goed denken te kennen dat we er niet meer bij stilstaan. Als je die dan later terugziet blijken dat vaak de meest unieke momenten te zijn die interessante zeggingskracht kunnen hebben. Aangezien ik een achtergrond heb als fotojournalist hink ik nog een beetje tussen een documentaire journalistieke benadering en een daadwerkelijk 100% straatfotografie stijl. Hoewel je bij de laatste ook series kan maken over één onderwerp natuurlijk waardoor die scheidslijn weer wat vager wordt.

 VRAAG 2: WAT MAAKT EEN STRAATFOTO INTERESSANT/MOOI VOOR JOU?

Een straatfoto is voor mij interessant als ik me over de scene die ik zie ga afvragen wie dat is en waarom hij/zij doet wat hij doet, en wat is de relatie tot zijn omgeving? Zeg maar het verhaal wat je er als het ware in ziet. Al deze vragen hoeven niet beantwoord te worden en kunnen ook overgelaten worden aan de kijker. Een bepaalde mate van drama moet er wel inzitten. Het kan ook expliciet zijn wat er gebeurt in een scene, dan is het verhaal wat er in zit waarschijnlijk al duidelijk en zal dat tot nadenken moeten leiden. Voor mij is de storytelling kant het meest interessant.

Ik ben een langdurig project gestart waarin ik vlooienmarkten bezoek en de kopers op een bepaalde manier (candid) fotografeer. Met deze verstilde portretten hoop ik een serie te creëren die misschien wel in boekvorm ter wereld kan komen. Maar dat is allemaal nog toekomst.

VRAAG 3: WANNEER JIJ OP DE SLUITERKNOP DRUKT: WAT ZIET JOUW OOG DAN?

Als ik op straat loop, probeer ik zo ver mogelijk vooruit te kijken om op die manier te kunnen anticiperen op iets wat gaat gebeuren. Afhankelijk wat ik met een scene voor ogen heb is bij het moment van afdrukken de ene keer de juiste timing belangrijk, de plaats van het onderwerp in de foto en een volgende keer zal je gewoon moeten afdrukken omdat er geen tijd is om te wachten op een juist moment. Soms heb ik al afgedrukt voor ik het zelf weet en verras je je zelf ermee. Dat zal dan intuïtief zijn.

Ik heb altijd een lijstje zaken in mijn hoofd als: reflecties, schaduw en licht, juxtapositie, het juiste moment, kleur relaties enz. Dat werkt voor mij als mogelijkheden die van toepassing kunnen zijn op een gebeurtenis. Maar zoals gezegd komen er vaker momenten voor waarbij alle theorie niet meer opgaat en je gewoon moet afdrukken.

VRAAG 4: WIE OF WAT INSPIREERT JE IN JOUW STRAATFOTOGRAFIE?

In de jaren ’80 en ’90 waren het fotografen als Anton Corbijn, Ed van der Elsken en coryfeeën als Sebastiao Salgado, James Nachtweij en Karl de Keyzer die erg veel indruk op me hebben achtergelaten. Sinds ik twee jaar geleden weer ben begonnen met fotograferen, publiceer ik veel op Instagram (@evdfoto) en zie daar een hele nieuwe en jonge garde van fotografen die enorm goed werk leveren: Dougie Wallace (loden), Jonas Berggren (stockholm), Eric Mencher (USA), Peter Kool (uit België maakt hele aparte foto’s), Vineet Vohra (India), Franc Ortiz Rodrigo (Spanje) en natuurlijk een man als Rui Palha uit Lissabon. Maar de echte lijst is natuurlijk veel langer.
Stuk voor stuk fotografen met een eigen kijk op dezelfde omgeving, namelijk de straat en alles wat daar gebeurt. En stuk voor stuk kunnen foto’s van deze fotografen me emotioneren. Soms is het grappig, ontroerend of gewoon heel mooi. Maar het kan ook schokkend zijn hoe direct en dichtbij sommige opnames gemaakt zijn. Ik kijk veel foto’s voor inspiratie maar wat ik uiteindelijk zelf doe, gebeurt dan weer wel helemaal volgens mijn eigen idee. Ik ben erg slecht in iets nadoen.

VRAAG 5: WAAR ZOU JE GRAAG EEN KEER GAAN FOTOGRAFEREN?

Ik had dit jaar een workshop op het oog met Vineet en Rohit Vohra die plaats zou vinden in Chinatown in Singapore. Naast het feit dat deze fotografen denk ik een positieve input kunnen geven aan het storytelling element in mijn fotografie, was de locatie natuurlijk super geweest. Helaas was dit iets te ver gegrepen voor mijn budget, maar kan ik dezelfde workshop nu volgen in Brussel tijdens het Brussel Street Photography festival in oktober. Daarnaast volg ik op Instagram een fotograaf uit Saopaulo in Brazilië: Leonardo Leme (@lemesant).  Het licht, de schaduwen en scenes die ik in zijn foto’s zie, inspireren me enorm. Saopaulo is een enorm grote stad waar ik graag eens een weekje rond zou lopen.

Meer werk van Erwin kan worden gevonden op www.erwinvandamme.com

Alle foto's zijn eigendom van Erwin van Damme.